פנסים ותאורה

סוגי אלומות אור

סוגי אלומת אור

תבנית האלומה של פנס מתייחסת לצורה והפצה של האור הנפלט מהפנס. ניתן לתאר אותו לפי הגודל, הצורה, העוצמה והצבע של קרן האור.

ישנם בדרך כלל שני סוגים עיקריים של דפוסי אלומה בפנסים: הצפה ואלומה למרחק. Flood & Spot

אלומת הצפה (Flood) : תבנית אלומת הצפה מייצרת אלומת אור רחבה, אחידה ומפוזרת. הוא אידיאלי להארת שטחים גדולים או לשימוש כללי, כגון קמפינג, טיולים או עבודה שמצריכה אור בהצפה (מצויין לטיולי מערות, לעהודה על הרכב, לתיקוני חשמל ועוד)

אלומה למרחק (Spot) : תבנית קרן אור נקודתית אשר מייצרת קרן אור ממוקדת ומרוכזת. הוא אידיאלי למשימות הדורשות אלומת אור מדויקת ואינטנסיבית, כמו חיפוש חפצים אבודים או ביצוע עבודת תקריב.

בנוסף לשני סוגים עיקריים אלו של תבניות אלומה, ישנן גם תבניות אלומה היברידיות המשלבות הן דפוסי הצפה והן דפוסי נקודתיים. אלומות היברידיות אלו מכונות לעתים קרובות כתבניות אלומה מתכווננות או משתנות ונמצאות בפנסים בעלי תכונות מיקוד או זום מתכווננות.

ראוי גם לציין שמחזיר האור, העדשה וסוג ה-LED יכולים כולם להשפיע על תבנית האלומה והמאפיינים של פנסי לד. לדוגמה, עדשה בעלת מרקם (כמו פני התפוז)  יכולה לפזר את האור וליצור אלומה רכה ואחידה יותר, בעוד שמשקף חלק יכול למקד את האלומה להגדלת המרחק והעוצמה.

אני מקווה שזה עוזר להבין את נושא האלומה והשוני שיש בין סוגי האלומות ולכן גם בין סוגי הפנסים!

מצורף קצת מידע נוסף ממה מורכב הפנס: יש השפעה מהותית על העוצמה ועל פיזור האור, ניתן לראות באתר שלנו סוגים שונים של פנסי לד נטענים, חלקם בעלי אלומה של 1300 מטר מרחק ואחרים מהירים מגרש כדורסל במלואו, הכול זה פונקציה של משחק בין עדשות, רפלקטורים, סוג נורה ומקור כח (סוללה נטענת במקרה של הפנסים שלנו) כמובן.

נוריות:

LED (Light Emitting Diode) הוא הסוג הנפוץ ביותר של מקור האור בפנסים מודרניים. בהשוואה לנורות ליבון מסורתיות, נורות LED הרבה יותר יעילות, עמידות ועמידות יותר. הם גם מגיעים במגוון צבעים, כולל לבן, אדום, ירוק וכחול.

נוריות LED מסווגות לרוב לפי טמפרטורת הצבע שלהן, הנמדדת בקלווין (K). טמפרטורת צבע נמוכה יותר, בסביבות 2700K עד 3000K, מייצרת אור לבן חם הדומה לנורות ליבון מסורתיות. טמפרטורת צבע גבוהה יותר, בסביבות 5000K עד 6500K, מייצרת אור לבן קריר יותר.

מחזירי אור:

רפלקטור הוא רכיב שיושב מאחורי הלד בפנס ועוזר לעצב את אלומת האור. רפלקטורים יכולים להיות חלקים או בעלי מרקם ועשויים ממגוון חומרים, כולל אלומיניום, או זכוכית.

מחזירי אור חלקים נועדו למקד את אלומת האור לנקודה הדוקה ואינטנסיבית. הם פועלים על ידי החזרת האור הנפלט מה-LED לנקודה אחת, ומגדילים את עוצמת האלומה ומרחקה.

מחזירי אור בעלי מרקם (Orange Peel Reflector למשל), לעומת זאת, נועדו לפזר את האור וליצור אלומה רכה ואחידה יותר. הם פועלים על ידי פיזור האור לכיוונים מרובים, מפחיתים את עוצמת האלומה אך מפזרים אותה על פני שטח רחב יותר, תלוי מאוד גם בזווית של העדשה עצמה.

עדשות:

עדשה היא רכיב שקוף או שקוף היושב מול נורית ה-LED בפנס ועוזר לשלוט על הצורה והכיוון של האלומה. ניתן לייצר עדשות ממגוון חומרים, כולל פלסטיק, זכוכית או פוליקרבונט, יש משמעות רבה לאיכות העדשה, מאחר שככל שהעדשה איכותית יותר, כך האור לא נבלם בה.

עדשות חלקות נועדו למקד את אלומת האור לנקודה צפופה. הם פועלים על ידי שבירת האור הנפלט מה-LED, בדומה לאופן שבו פועלת זכוכית מגדלת.

עדשות בעלות טקסטורה, לעומת זאת, נועדו לפזר את האור וליצור אלומה רכה ואחידה יותר. הם פועלים על ידי פיזור האור למספר כיוונים, בדומה לאופן שבו פועל רפלקטור בעל מרקם.

חלק מהפנסים כוללים גם עדשות מתכווננות או ניתנות להגדלה, המאפשרות למשתמשים להתאים את תבנית הקרן והצורה מנקודה ממוקדת לאלומת הצפה רחבה יותר.

תודה לכם על קריאתכם,

צוות פלאשלייטס – פנסים טקטיים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *